LÄMNING OCH HÄMTNING

Vi vill ta emot barnet på ett lugnt och harmoniskt sätt när du lämnar ditt barn hos oss. Om något speciellt

har hänt på morgonen vill vi gärna veta det. Det är viktigt att du har kontakt med någon av personalen både

vid lämning och hämtning. Har det hänt något speciellt under dagen talar vi om det vid hämtning.

Tala om för oss om ni har speciella önskemål angående denna kontakt, så att du som förälder känner trygghet

och tillfredsställelse när du lämnar över ansvaret till personalen. Om det är svårt att lämna (tårar och liknande)

är alltid ett kort och bestämt avsked bäst. Om ni är oroliga får ni gärna höra av er under dagen.

MÅLTIDER

Under förmiddagen bjuds barnen på frukt och smörgås. Detta är ett bra komplement till barnens frukost.

Lunchen äter alla vuxna och barn tillsammans och vi sitter på bestämda platser för att skapa trygghet.

Vi strävar efter att ha en lugn och trevlig stund vid måltiden och skapa en positiv och glädjefull

känsla för mat.

3 dagar i veckan lagar vi maten själva, resterande dagar får vi lunch från Björklinge skola.

I största möjliga mån serverar vi ekologiskt.

Under eftermiddagen serverar vi mellanmål. Vi försöker hålla matens sockerhalt nere så mycket som möjligt.

Glass serveras endast vid speciella händelser, såsom vid någons födelsedag.

VILA

Vilan efter lunch behövs för alla barn oavsett ålder. Den hjälper barnen att orka med eftermiddagen.

BARNGRUPPEN

Barngruppen består av ca 20 barn i åldrarna 1-5 år. Barnen är indelade i 5 olika grupper:

5 år - ugglor

4 år - ekorrar

3 år - fjärilar

1-2 år - nyckelpigor

För att få syskonavdelningskänslan åldersblandar vi även grupper kontinuerligt.

Barnen är olycksfallsförsäkrade under sin vistelse på förskolan.

ATT TÄNKA PÅ VID OCH EFTER SJUKDOM

Ring före 08.00 vid sjukdom/ledighet

En feberfri dag med mat och utevistelse

Hemma 48 timmar efter magsjuka, håll barnet hemma om någon i familjen har magsjuka.

ÖPPETTIDER

Våra öppettider är 06.30 - 17.00.

Förskolan har stängt fyra dagar per år för planeringsdagar, studiedag och utvärderingsdag.

Sommarstängt vecka 28-31.